شرح سوال دوم پژوهشی
بهترین سازوکار ارزیابی اساتید به طریقی که بر نحوه عملکرد آنان تاثیر مستقیم داشته باشد و همچنین بر واقعیت های تدریس آنان متکی باشد چیست؟
شرح مسئله
در بسیاری از دانشگاه های مطرح در سراسر دنیا سیستم های ارزیابی اساتید به شدت سخت گیرانه و حتی بدون ترجم است به نحوی که اساتید فاقد توانایی کافی بر اساس سیستم ارزیابی به راحتی از گردونه تدریس خارج می شوند و این امر بدون توجه به جایگاه اجرایی آن افراد در دانشگاه می باشد. این نحوه از سیستم ارزیابی علاوه بر حفظ جایگاه استادی نوعی از رقابت و پویایی را در اساتید ایجاد می کند که باعث رشد و ارتقای علمی سطح آن دانشگاه و به تبع دانشجویان آن می گردد. حال مساله بدین ترتیب مطرح می شود که در حال حاضر و با توجه به ساختار های موجود در دانشگاه چگونه سیستمی می تواند این فرایند را به خوبی اجرایی کند و بر مبنای شایستگی اساتید را ارزیابی نماید. قطعا سیستم های نظر سنجی موجود در مورد اساتید که در حال حاضر اجرا می شود ثمره مطلوب را نخواهد داشت و باید به فکر تغییری اساسی در طراحی این فرایند ارزیابی بود.